PerMaTa InSAn GeMiLAnG..

Program 'PERMATA INSAN' yang di perkenalkan oleh Datin Seri Rosmah Mansor ini memberi kesan positif terhadap kanak2 yang mempunyai potensi tinggi dalam pelajaran. Program ini akan melahirkan kanak2 dan pelajar2 yang berwibawa di masa akan datang. Ia bukan sahaja bijak dalam akademik akan tetapi bijak dalam semua bidang seperti bidang ilmu agama,mereka mampu untuk memahami dan menghayati ayat2 al-Quran serta mengamalkan dalam kehidupan seharian mereka.
Program ini juga ingin menghasilkan para cendikiawan Islam yang terbilang dan terunggul pada masa akan datang. Ia sebagai bukti bahawa umat Islam juga mampu bersaing dengan bangsa lain dalam pelbagai aspek dan bidang. Harap2 program ini akan berterusan sehingga tercapai apa yang di inginkan oleh rakyat Malaysia.
Read more

..My LoVeLy FrIEnD..

Korg nk tau x sape kwan baik sy???haa,,jeng,,jeng,,sbnarnye sy dh berkwan dgn die hmpir 10 thun tau,,kteorg rpat sgt mcm dh adik-brdik,,family kteorg pun dh rpat tau,,pndek cter,dh mcm ahli keluarga sndiri je,,,
I know her since 1st day in form 1,,mle2 agak malu,sbb bru knal kn,hehe,,,but from time to time,we are getting very close,,msti korg t'tnye2 sape die kn,,xpe2,,korg bce dulu tau,,,
Sejak kteorg b'kwan ni,,bleh d katekan hmpir sume bnde yg kteorg buat msti sme,,I don't know why,,,from form 1 until form 5,we are stay in a same school,,after that,kteorg bik STAM kat tmpat yg sme jgak,KULLIAH,PEKAN,,pas 2,msuk U pun U yg sme jgak,,USIM,,,but ape yg wat sy x p'caye n x sgke,kteorg dpt fakulti n cos yg sme tau,,Im so shocked,but i think im the person who is very hepy in this world,,,cme class je yg x sme,,but its ok,,,
Di sbbkan sgale2 nye sme,hbngan kteorg smkin rpat n b'tmbah erat,,tp 1 bnde je yg agak kurg sme,,nk tau ape??hehe,,erm,,sy ni seorg yg riuh n byk mlut,but die x,,tp klu die duk dgn sy,automatik mlut nye akn riuh,,hahaha,,,sy ni ske wat org gelak n hepy,sbb 2 jd riuh,,hehe
Ble sy de mslah pe2,die org p'tame sy akn cter,,ble dh cter,sy rse lega sgt,,die pun sme jgak,ape2 msti cter kat sy,,tp sy tkut hbngan ni akan jd rapuh ble kteorg dh cbuk brkerja n de family sndri,,kte x tau akan dtg kan,,but i hope our relationship will be mantain like now,,,
Pnat dah ni b'crte,tp org nye still korg x tau kan,,hehe,,,ok2,org nye ialahhh,,,,,,,,,NURHAZLINA BINTI HANIPHA...I love her as my lovely friend n my bestfriend...ha,dh tau kn,,so, sy b'hnti kat cni dlu la ye,,bye n salam,,:-)

Read more

CiNTa ALLAH AdaLAh CiNTa AbADi..

Apa diharap padi di seberang, entahkan masak entahkan tidak,
Apa diharap kasihnya orang, entahkan sayang entahkan tidak..



Bukan tak boleh cari cinta manusia, tapi cinta Allah itu lebih indah, lebih kekal dan lebih bermanfaat dunia akhirat...

Carilah cinta manusia, namun jangan sesekali cintamu kepada manusia biasa melebihi cintamu pada Allah dan Rasulnya...

Pada manusia, cari dan cintailah mereka yang beragama (mempunyai kefahaman agama dan berpegang teguh dengan agama)...ini adalah pesanan Rasulullah sendiri..

Rasulullah SAW bersabda:-
تنكح المرأة لأربع :لما لها ولحسبها ولجما عها ولدينها ،فاظفر بذات الدين تربت يداك
"Wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana tarafnya, keturunannya dan pangkatnya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengambil wanita yang beragama supaya kamu berbahagia."

Sekalipun hadis ini pada zahirnya ditujukan pada kaum lelaki akan tetapi pengajarannya juga melibatkan kaum wanita.


Selain itu, ada hadith lain yang menyatakan tentang keutamaaan menyintai Allah dan RasulNya.

Daripada Anas B. Malik R.A, Rasulullah SAW bersabda:- "Tiga (3) perkara apabila terdapat dalam diri seseorang, ia merasai kemanisan iman: Sesiapa yang cintanya kepada Allah dan Rasul melebihi cintanya kepada yang lain; sesiapa yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah (dan bukan kerana suatu tujuan duniawi); dan ia membenci kekufuran selepas Allah menyelamatkannya (daripada kekufuran), sebagaimana bencinya akan dicampakkan ke dalam api neraka".

(Hadth Sahih Riwayat Muslim)
Read more

AdAb BerCiNTa DaLAm IsLAm,,

Dipetik daripada buku “PSIKOLOGI CINTA” ...

Dalam surah ar-Rum ayat 21 Allah menyatakan, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran”


ISLAM menggariskan akhlak yang terbaik untuk merealisasikan percintaan sesama lelaki dan perempuan yang mukalaf. Terdapat tiga peringkat percintaan yang mana orang Islam hendaklah mencuba sedaya upaya mereka untuk memelihara kesucian cinta itu daripada dicemari unsur-unsur maksiat dan perkara-perkara yang dapat membawa kepada kemurkaan Allah. Tiga peringkat tersebut adalah cinta sebelum perkahwinan, cinta selepas bertunang dan cinta selepas perkahwinan.

Seharusnya Cinta…

Insan yang beriman sering kali meletakkan sandaran yang kuat dan kukuh kepada Allah. Maka, dalam soal percintaan, sering kali mereka bersikap tenang dan menyerah diri kepada ketentuan Allah. Ini adalah kerana mereka yakin cinta datang dari Allah dan hanya Dia sahaja yang dapat menganugerahkan atau menghapuskan cinta itu. Allah adalah Pencipta kepada cinta, dan setiap penciptaan-Nya ada matlamat dan sebab kewujudannya, yang sering kali tidak cuba difahami oleh manusia.

Hanya segelintir sahaja yang memahami hakikat didatangkan perasaan cinta itu, iaitu kembali kepada asal matlamat kejadian manusia; untuk menyembah dan melakukan ketaatan kepada Allah. Tidak kira apa bangsa ataupun agama sekalipun, hakikat cinta adalah kembali kepada mengagungkan dan membesarkan Tuhan yang menciptakan segala cinta. Agama Islam, Kristian, Buddha, Hindu serta lain-lain agama tetap mengupas persoalan cinta sebagai sumber kedamaian hati dan keamanan dunia.

Realiti cinta menuntut pengorbanan daripada setiap individu yang berani untuk melibatkan dirinya dalam percintaan. Cinta penuh dengan air mata, aliran perasaan yang amat deras dan getaran yang mengilukan hati. Cinta juga penuh dengan keindahan, keselesaan, kehalusan perasaan dan kenikmatan jasmani mahupun rohani. Ini adalah kerana, cinta tidak hanya melibatkan perasaan semula jadi antara lelaki dan perempuan sahaja tetapi juga melibatkan perhubungan antara manusia dan Tuhan, manusia dan alam, serta manusia dan perbuatan.

Read more

MeNgGaPaI CiNTa ILaHi,,

Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah, Yang Maha Agung dan Mulia datanglah dalam tidurku – kemudian berfirman kepadaku, “Wahai Muhammad, katakanlah : “Ya Allah, aku memohon kepada-Mu untuk mencintai-Mu, mencintai siapa saja yang mencintai-Mu, serta mencintai perbuatan yang menjadikan aku untuk mencintai-Mu.”Dalam amal ubudiyah, cinta (mahabbah) menempati darjat yang paling tinggi. Mencintai Allah dan rasul-Nya bererti melaksanakan seluruh amanat dan ajaran Al-Qur’an dan Sunnah Rasul, disertai luahan kalbu yang dipenuhi rasa cinta.
Dalam buku “Mahabbatullah” (mencintai Allah), Imum Ibnu Qayyim menuturkan tahapan-tahapan menuju wahana cinta Allah. Bahwasanya cinta senantiasa berkaitan dcngan amal. Dan amal sangat tergantung pada keikhlasan kalbu, disanalah cinta Allah berlabuh. Itu karena Cinta Allah merupakan refleksi dari disiplin keimanan dan kecintaan yang terpuji, bukan kecintaan yagn tercela yang menjerumuskan kepada cinta selain Allah.
Tahapan-tahapan menuju wahana cinta kepada Allah adalah sebagai berikut:
1) Membaca al-Qur’an dengan merenung dan memahami kandungan maknanya sesuai dengan maksudnya yang benar. Itu tidaklain adalah renungan seorang hamba Allah yang hafal danmampu menjelaskan al-Qur’an agar dipahami maksudnya sesuai dengan kehendak Allah swt. Al-Qur’an merupakan kemuliaan bagi manusia yang tidak bisa ditandingi dengan kemuliaan apapun. Ibnu Sholah mengatakan “Membaca Al-Qur’an merupakan kemuliaan, dengan kemuliaan itu Allah ingin memuliakan manusia di atas mahluk lainnya. Bahkan malaikat pun tidak pernah diberi kemuliaan semacam itu, malah mereka selalu berusaha mendengarkannya dari manusia”.
2) Taqarub kepada Allah swt, melalui ibadah-ibadah sunnah setalah melakukan ibadah-ibadah fardlu. Orang yang menunaikan ibadah-ibadah fardlu dengan sempurna mereka itu adalah yang mencintai Allah. Sementara orang yang menunaikannya kemudian menambahnya dengan ibadah-ibadah sunnah, mereka itu adalah orang yang dicintai Allah. Ibadah-ibadah sunnah untuk mendekatkan diri kepada Allah, diantaranya adalah: shalat-shalat sunnah, puasa-puasa sunnah,sedekah sunnah dan amalan-amalan sunnah dalam Haji dan Umrah.
3) Melanggengkan dzikir kepada Allah dalam segala tingkah laku, melaui lisan, kalbu, amal dan perilaku. Kadsar kecintaan seseorang terhadap Allah tergantung kepada kadar dzikirnya kepadaNya. Dzikir kepada Allah merupakan syiar bagi mereka yang mencintai Allah dan orang yang dicintai Allah. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: “Sesungguhnya Allah aza wajalla berfirman :”Aku bersama hambaKu,s elama ia mengingatKu dan kedua bibirnya bergerak (untuk berdzikir) kepadaKu”.
4) Cinta kepada Allah melebihi cinta kepada diri sendiri. Memprioritaskan cinta kepada Allah di atas cinta kepada diri sendiri, meskipun dibayang-bayangi oleh hawa nafsu yang selalu mengajak lebih mencintai diri sendiri. Artinya ia rela mencintai Allah meskipun beresiko tidak dicintai oleh mahluk. Inilah derajat para Nabi, diatas itu derajat para Rasul dan diatasnya lagi derajat para rasulul Ulul Azmi, lalu yang paling tinggi adalah derajat Rasulullah Muhammad s.a.w. sebab beliau mampu melawan kehendak dunia seisinya demi cintanya kepada Allah.
5) Kontinuitas musyahadah (menyaksikan) dan ma’rifat (mengenal) Allah s.w.t. Penglihatan kalbunya terarah kepada nama-nama Allah dan sifat-sifatNya. Kesadaran dan penglihatan kalbunya berkelana di taman ma’rifatullah (pengenalan Allah yang paling tinggi). Barang siapa ma’rifat kepada asma-asma Allah, sifat-sifat dan af’al-af’al Allah dengan penyaksian dan kesadaran yang mendalam, niscaya akan dicintai Allah.
6) Menghayati kebaikan, kebesaran dan nikmat Allah lahir dan batin akan mengantarkan kepada cinta hakiki kepadaNya. Tidak ada pemberi nikmat dan kebaikan yang hakiki selain Allah. Oleh sebab itu, tidak ada satu pun kekasih yang hakiki bagi seorang hamba yang mampu melihat dengan mata batinnya, kecuali Allah s.w.t. Sudah menjadi sifat manusia, ia akan mencintai orang baik, lembut dan suka menolongnya dan bahkan tidak mustahil ia akan menjadikannya sebagai kekasih. Siapa yang memberi kita semua nikmat ini? Dengan menghayati kebaikan dan kebesaran Allah secara lahir dan batin, akan mengantarkan kepada rasa cinta yang mendalam kepadaNya.
7) Ketertundukan hati secara total di hadapan Allah, inilah yang disebut dengan khusyu’. Hati yang khusyu’ tidak hanya dalam melakukan sholat tetapi dalam semua aspek kehidupan ini, akan mengantarkan kepada cinta Allah yang hakiki.
8) Menyendiri bersama Allah ketika Dia turun. Kapankan itu? Yaitu saat sepertiga terakhir malam. Di saat itulah Allah s.w.t. turun ke dunia dan di saat itulah saat yang paling berharga bagi seorang hamba untuk mendekatkan diri kepadaNya dengan melaksanakan sholat malam agar mendapatkan cinta Allah.
9) Bergaul dengan orang-orang yang mencintai Allah, maka iapun akan mendapatkan cinta Allah s.w.t.
10) Menjauhi sebab-sebab yang menghalangi komunikai kalbu dan Al-Khaliq, Allah subhanahu wataala.
Read more

BuKTi CiNTa SeJaTi..

Ada seorang lelaki buta yangmana semua orang bencikan dia, kecuali kekasihnya. Lelaki itu selalu berkata, “Saya akan mengahwini awak di saat saya boleh melihat.” Suatu hari, ada orang derma kan mata kepada lelaki itu. Akhirnya dapat juga lelaki itu melihat. Dengan segera, dia pergi menemui kekasihnya. Tetapi, bila dia melihat kekasihnya, dia merasa sungguh terkejut kerana kekasihnya juga buta.

Kekasihnya bertanya, “Sudikah awak berkahwin dengan saya sekarang?” Tanpa sebarang alasan, lelaki itu menolak. Kekasihnya tersenyum dan berlalu pergi sambil berkata, “Tolong jaga mata saya baik-baik ya…”

Ini lah buktinya cinta sejati seorang kekasih terhadap kekasihnya,,akan tetapi,pengorbanan nya sia2 sahaja,,,jadikan lah ini sebagai satu pengajaran,,hargailah dengan pengorbanan yang telah diberikan,,,

Cinta sejati hanya akan berputik apabila hati sudah benar2 ingin menyayangi dan disayangi,,,

Terimalah pasangan anda dengan seadanya,bawanya ke jalan yang benar dan diredhai Ilahi,,,



Read more

SeNYuMaN BeRNiLaI...


"Senyum seindah suria...yang membawa cahaya...senyumlah dari hati...duniamu berseri...senyum umpama titian dalam kehidupan...kau tersenyum...ku tersenyum...kemesraan menguntum...
senyum.... kepada semua...senyumanmu amatlah bermakna...senyum membahagiakan..dengan senyuman...terjalinlah...ikatan..."
Ingat lagi bait2 lagu nie..lagu iklan zaman kanak2..menggalakkan kita menghadiahkan senyuman sebagai tanda keramahan dan saling hormat-menghormati antara satu sama lain. Tak kiralah orang tua ke muda ke, melayu ke cina ke india ke, Islam ke bukan islam ke..dengan hanya melemparkan senyuman kita akan rasa senang bila orang yang melihat mengaggukkan kepala sekali sambul membalas senyuman kita (selalunya bila bertembung pandangan,padahal tak mengenali)
Senyuman di galakkan untuk mengeratkan persaudaraan. Senyuman juga dapat mengelakkan persengketaan. Malahan senyuman juga satu sedekah yang sangat mudah. Tanpa mengeluarkan wang ringgit, atau bertungkus lumus bekerja, kita mendapat pahala hasil dari senyuman yang kita berikan.
Akan tetapi...jeng..jeng..jeng...hanya senyuman yang ikhlas dengan niat yang baik(tak de udang di sebalik batu ke..mee ke..kuew tiaw ke) akan mendapat ganjaran pahala. Sedar atau tak sedar, sebenarnya senyuman juga boleh jadi penawar, penyejuk hati dan mendatangkan inspirasi. Power juga senyuman nie...sebab tu Rasulullah S.A.W menggalakkan umatnya melemparkan senyuman, jangan bermasam muka (nanti cepat tua). Senyum juga rahsia kepada awet muda...jadi selalu2lah tersenyum..untuk mengekalkan keremajaan wajah..ceewah..
Walaubagaimanapun...senyuman nie ada 1001 jenis senyuman. Ada juga senyuman yang kalau dilihat, hanya menyakitkan hati...menambah meluat...atau membuatkan orang jadi benci..antaranye..senyum orang gatal yang nak mengorat anak dara kat stesen bas ke..komuter ker..shoping kompleks ker...atau mana2 la...(macam nak penampo jer muke orang gatal tuh!) ada gak senyum sinis atau senyum kambing..macam ala2 nak mengejek je..(sakit hati betul kalau jumpa org senyum2 sinis ni..macam la dia best sangat nak senyum2 camtu..) dan lagi satu senyum sebab dah
termalu@sengih macam kerang busuk..ha..tu salah diri sendiri la..dah buat salah..sengih2 jer la..hahahaha..lain pulak kalau senyum malu2@tersipu2..tu..paham2 sendiri la..kwang..kwang..kwang...
Salam Ma'al Hijrah kawan2...dengan ucapan panjangkanlah salam dengan senyuman...(tapi ikhlas tau..jangan sembunyikan udang disebalik ape2..hehehe)

Senyuman yang benar2 ikhlas
akan terukir di bibir dengan sendirinya,,,
ia hadir tanpa dipaksa oleh sesiapa,
ia amat bermakna bagi insan yang menghargainya,,,

Read more

RinTiHaN HaTi...


"Aku mencintaimu
kerana agama yang ada padamu,
jika kau hilangkan agama dalam dirimu,
hilanglah cintaku padamu..."
Ya Allah,,,kau dengarkan lah luahan dan rintihan hati hamba Mu ini,,,
Kau lindungi lah diri ku dari segala kemaksiatan dan kemurkaan,,,
Ku sedar ya Allah,diri ku terlalu banyak berdosa padaMu,,,
Kau terima lah segala taubat ku,,,

Ya Allah,aku tidak ingini perkara yang lepas berulang lagi,,,
Cukup lah ianya sebagai pengajaran untuk diriku,,,
Setiap malam ku menangis,,,
Ku mengharap keberkatan dari Mu,,,


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini
Read more

ReNuNg2 KaN LaH,,,

1) Bahaya pandang memandang

"Dan katakanlah Wahai Muhammad! kepada orang-orang perempuan yang beriman : Hendaklah mereka memejamkan setengah daripada pandangan mata mereka.." ( surah an-Nur ayat 31 )

Sh. Buraidah RA berkata : Bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda kepada Sayyidina Ali : Wahai Ali! Janganlah kamu ikutkan satu pandangan yang kedua kerana sesungguhnya hanya pandangan yang pertama sahaja ( terpandang) dan tidak bagi kamu pandangan yang kedua. ( Riwayat imam Ahmad, Abu Daud, Tirmizi dan al-Hakim )

2) Bertemu muka bersendirian tanpa mahram

Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka janganlah dia bertemu bersendirian di suatu tempat dengan seorang wanita yang tiada sertanya mahram daripadanya kerana sesungguhnya yang ketiganya tentu syaitan. ( Riwayat imam Ahmad dari Sh Jabir r.a )

Janganlah seseorang lelaki bertemu sendirian dengan seorang wanita yang tidak halal baginya kerana bahawasanya yang ketiganya tentu syaitan kecuali jika dengan mahramnya. ( Riwayat imam Ahmad dari Sh Amir bin Rabie’ah r.a )

3) Berjabat tangan atau bersentuhan dengan mereka yang halal kahwin

Siti Aisyah r.a berkata : Tidak! Demi Allah! Tidak pernah Rasulullah s.a.w menyentuhkan tangannya dengan tangan seorang perempuan lain. Baginda hanya melakukan bai’ah ( janji setia) dengan mereka (perempuan) dengan percakapan.( Riwayat imam Bukhari, Muslim dan Tirmizi )

Read more

SaLaHKah BeRCinTa???

Salam sayang buat sahabat2ku sekalian....harap2 chat ye,,Mesti tertanya-tanyakan, kenapa tajuk ini pilihanku...rasenye semua sudah tahu apabila disebutkan tentang cinta mesti berkaitan dengan remaja kita pada hari ini...memang tidak boleh dipisahkan antara remaja dan cinta..gara2 cinta remaja2 zaman sekarang..terjebak dengan masalah sosial yang begitu teruk, contohnya zina,rogol,berkepit di khalayak ramai,cium di depan masyarakat seolah-olah tidak ada orang pun di hadapan mereka...inilah remaja kita pada hari ini sedangkan dalam Islam mengatakan remaja/pemuda sangat memainkan peranan penting dalam usaha menyampaikan risalah dakwah...

Jadi,nak tanya pada sahabat2ku yang disayangi,adakah bercinta itu salah??? Ramai tertanya-tanya adakah bercinta itu salah?sahabat2ku yang disayangi,sebenarnya bercinta memang tidak salah malah ia merupakan salah satu anugerah Allah kepada manusia untuk kita bercinta di muka bumi ini...Cinta merupakan satu fitrah manusia,bilamana tubuh kita memerlukan air untuk hidup begitu juga manusia memerlukan cinta untuk merasa bahagia hidup di bumi yang dicipta Allah yang Maha Agung ini...

Tapi...bila Allah telah memberi satu anugerah yang begitu berharga,kita perlulah menghargai dan menjaga anugerah tersebut daripada dicemari anasir2 buruk dan jahat supaya anugerah tersebut terjaga kesuciannya...andai benar cinta itu anugerah daripada Tuhan sekalian alam kenapa berlaku masalah2 zina yang berleluasa di zaman ini??? Itulah kesalahan yang sering berlaku ketika bercinta...Allah telah mengadakan peraturan2 cinta demi menjaga kesucian cinta tersebut..bila berlaku masalah2 ini,maka berlakulah cinta terlarang yang melanggar peraturan daripada Allah..

Ketika itu fitrah akan bertukar fitnah,bila kehendak tabi'e tidak disalurkan mengikut peraturan Allah,maka akan berlakulah kekalutan dan kemusnahan..akuilah sahabat2ku bahawa cinta itu daripada Allah dan peraturan cinta juga datang daripada Allah s.w.t..So, ikutlah peraturan Allah yang telah ditetapkan..:-)


Read more

KaSiH DaN CiNTa DaLAm IsLaM,,,

Syair Arab menyebut, apabila seseorang yang
bercinta di tanya, “Apakah kau menyintai atau
sedang bercinta dengannya?”, maka
dijawabnya, “Oh, tidak…kawan sahaja atau apa
sahaja alasannya,” Ketahuilah dia seorang
pasangan KAZZAB (penipu)”

“…Rasa hormat adalah asas penting menjalin
hubungan cinta yang suci sesuai dengan aturan
Allah swt. Hormat kepada perintah Allah, ajaran
Rasul serta hormat ke atas hak dan maruah di
antara pasangan amat dititik beratkan ke arah
satu hubungan yang berkekalan.

Seorang lelaki yang jujur terhadap cinta dan kasih

sayang yang terjalin terhadap seorang wanita
tidak sewenang-wenangnya menyentuh tangan
wanita atau memegang erat tubuhnya. Wanita
bukannya objek yang boleh diperalatkan.

Jika ini terjadi, seorang wanita perlu berfikir,
apakah pasangan seperti ini mampu melindungi
dan menjaga maruahnya apabila berkahwin
nanti?

Jika hari ini haknya tergadai kerana seorang
yang dinamakan kekasih, apa kesudahan yang bakal
berlaku satu hari nanti??


Tanya pada diri, sama ada cinta hanya sekadar
gelojak perasaan serta rasa tertarik antara satu
sama lain, cukupkah untuk menjelaskan maksudnya?

Allah telah menganugerahkan manusia naluri
untuk meneruskan keturunan (salah satunya,
menyukai pasangan berlainan jantina) atau
dikenali dengan gharizah Al-Nau’.

Jadi adanya perasaan itu sememangnya sudah
fitrah manusia dan perkara ini wajar dan tidak
haram disisi Islam.

Cinta perlu difahami sebagai satu rasa kasih
sayang yang penuh rasa hormat, tanggungjawab,
kesetiaan, komitmen, keikhlasan, bermaruah dan
ada matlamat.

Jika ciri-ciri ini tidak ada dalam apa yang
dikatakan sebagai cinta, maka hubungan
sedemikian sekadar satu permainan dan kepura-
puraan sahaja.

Cinta yang dibina bukan cinta kosong tetapi cinta
yang punya pengertian yang luhur dan hanya
dapat dirasakan dengan jiwa yang bersih yang
sentiasa mencari tuhan...


Read more

..DeNGaR KaN..

Video ni berkaitan tentang cinta,,wahai sahabat2 ku,jangan lah kalian tersalah langkah dalam percintaan,,akibatnya merana diri sendiri,,dengarkan dan hayati kate2 ia bersama ye,,,


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com